Οι Μικρές και Απλές Πράξεις Καλοσύνης Μπορούν να Μειώσουν το Άγχος


praxeisΑυτά τα απλά κλισέ του τύπου «Κάντε τυχαίες πράξεις καλοσύνης», μπορεί να διδάσκουν πολλή περισσότερη σοφία από όσο αντιλαμβανόμαστε.

 

Εκτός του γεγονότος ότι η εκτέλεση μικρών και ευγενικών καθημερινών χειρονομιών, βοηθάει τους συνανθρώπους μας, μια νέα μελέτη ερευνητών από το Πανεπιστήμιο του Yale και από το Πανεπιστήμιο UCLA, δείχνει ότι μπορεί επίσης να μειώσει το δικό μας άγχος και να βελτιώσει την ψυχική μας υγεία.

Όπως δήλωσε, η συγγραφέας της μελέτης και Επίκουρη Καθηγήτρια του τμήματος Ψυχιατρικής του Πανεπιστημίου Yale: «το ηθικό δίδαγμα που θα πρέπει να θυμόμαστε, είναι ό,τι με το να βοηθάμε τους συνανθρώπους μας όταν είμαστε αγχωμένοι, μπορούμε επίσης να βοηθήσουμε και τον εαυτό μας».

 

«Εργαστηριακές μελέτες έχουν δείξει ότι η προσφορά στους άλλους ανθρώπους, μπορεί να βοηθήσει τους ίδιους να αντιμετωπίσουν το άγχος τους και να ενισχύσουν τα θετικά τους συναισθήματα», συμπληρώνει η Ansell, η οποία μαζί με τους συνεργάτες της θέλησαν να εξετάσουν, αν ισχύει το ίδιο και στην πραγματικότητα. Έδωσαν λοιπόν σε 77 ενήλικες, ηλικίας 18-44 ετών, κινητά τηλέφωνα που διέθεταν μία συγκεκριμένη εφαρμογή, προκειμένου να καταγράφουν τα καθημερινά συναισθήματα και τις εμπειρίες τους κατά τη διάρκεια μιας περιόδου δύο εβδομάδων.

 

Κάθε βράδυ, οι συμμετέχοντες λάμβαναν μια αυτοματοποιημένη υπενθύμιση στο κινητό τους που τους ζητούσε να ολοκληρώσουν μια ημερήσια αξιολόγηση, όπως το να αναφέρουν τυχόν στρεσογόνα γεγονότα που έζησαν εκείνη την ημέρα στη δουλειά ή στο σχολείο ή στην προσωπική τους ζωή στο σπίτι, συμπεριλαμβανομένων τυχόν οικονομικών προβλημάτων ή προβλημάτων υγείας. «Ο συνολικός αριθμός των γεγονότων, λειτουργούσε ως σύστημα μέτρησης του καθημερινού επιπέδου του άγχους τους», λέει η Ansell.

 

Η εφαρμογή τους ζητούσε επίσης να αναφέρουν, εάν είχαν υιοθετήσει κάποιες χρήσιμες συμπεριφορές, απλές πράξεις, όπως το άνοιγμα της πόρτας για κάποιον άλλο, το να  βοηθήσουν ένα παιδί με τα μαθήματά του, το να δανείσουν χρήματα ή κάποιο αντικείμενο αξίας σε κάποιον άλλο, για παράδειγμα ρούχα, το αυτοκίνητό τους, ένα εργαλείο ή ρωτώντας κάποιον αν χρειαζόταν βοήθεια εκείνη την ημέρα.

 

Οι συμμετέχοντες, συμπλήρωναν επίσης μια καθημερινή έρευνα που μετρούσε τη συναισθηματική τους κατάσταση και έπρεπε να αξιολογήσουν την ψυχική υγεία τους σε καθημερινή βάση, βαθμολογώντας την από 0 για πολύ άσχημη έως 100 για εξαιρετική.

 

Οι συγγραφείς ανακάλυψαν πως η προσφορά βοήθειας σε άλλους ανθρώπους, αμβλύνει τις αρνητικές επιδράσεις που έχει το στρες στην ευημερία ενός ατόμου. Οι συμμετέχοντες που ανέφεραν ότι εκτελούσαν αρκετές πράξεις καλοσύνης δεν παρουσίασαν μείωση των θετικών τους συναισθημάτων ή κακή ψυχική υγεία και είχαν μικρότερη αύξηση των αρνητικών τους συναισθημάτων σαν αντίδραση στο υψηλό καθημερινό άγχος.

 

«Γενικά, οι συμμετέχοντες δήλωσαν ό,τι έκαναν μία ή δύο πράξεις καλοσύνης την ημέρα, αλλά αυτό που ήταν σημαντικό είναι ό,τι, όταν έκαναν περισσότερες από δύο καλές πράξεις την  ημέρα, ενισχυόταν θετικά η ευεξία τους», δήλωσε η Ansell.

 

Οι συμμετέχοντες που ανέφεραν λιγότερες πράξεις καλοσύνης, παρουσίασαν επίσης λιγότερα θετικά συναισθήματα και περισσότερα αρνητικά συναισθήματα σαν αντίδραση στο υψηλό καθημερινό άγχος.

 

«Ήταν εκπληκτικό το πόσο αντιπροσωπευτικά και ενιαία υπήρξαν τα αποτελέσματα με βάση τις καθημερινές εμπειρίες των συμμετεχόντων», υποστηρίζει η Ansell, της οποίας η έρευνα δημοσιεύθηκε στο “Clinical Psychological Science”, ένα περιοδικό του “Association for Psychological Science.

 

Η Ansell σχεδιάζει επιπλέον έρευνα που θα συμπεριλάβει συμμετέχοντες από διαφορετικά εθνικά και πολιτισμικά υπόβαθρα.

 

«Μία άλλη προσέγγιση που αξίζει να μελετηθεί, είναι να καθοριστεί κατά πόσον η ενεργή ενθαρρύνση των ανθρώπων να συμμετέχουν σε περισσότερες πράξεις καλοσύνης και  εξυπηρετικότητας, μπορεί να βελτιώσει τη διάθεση τους και την ψυχική τους υγεία», προσθέτει η Ansell.

 

Και συνεχίζει λέγοντας: «Η μελέτη αυτή μπορεί να αποδειχτεί ιδιαίτερα σημαντική για τους ανθρώπους που αντιμετωπίζουν πολύ άγχος και βρίσκονται σε κίνδυνο για υποτροπή σε κατάθλιψη».

 

Η Ansell δήλωσε ότι τα ευρήματα της μελέτης αυτής, αρμόζουν σε αυτή την εποχή του έτους, που θεωρείται και περίοδος της προσφοράς.

 

«Σε γενικές γραμμές, θα διαπιστώσετε ότι το καθημερινό σας άγχος αυξάνεται την περίοδο των διακοπών, γιατί έχετε αρκετές υποχρεώσεις, όπως να είστε καλεσμένοι σε πολλές κοινωνικές εκδηλώσεις. Έτσι, όταν είστε έξω και περνάτε μια αγχωτική ημέρα, σκεφτείτε να κάνετε ένα από τα ακόλουθα: να βοηθήσετε κάποιον με τα ψώνια του σε ένα κατάστημα, να κρατήσετε μια πόρτα ανοικτή ή να περιμένετε κάποιον στο ασανσέρ», δηλώνει η Ansell. «Τέτοιου είδους απλές πράξεις μπορούν να σας βοηθήσουν να αισθανθείτε λίγο καλύτερα, αναπτύσσοντας καλύτερη διάθεση και μειώνοντας το άγχος σας αυτή την εορταστική περίοδο».

http://www.psychologynow.gr

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s